Dag 10

19 juli 2014 - Rouffach, Frankrijk

Nederlanders zijn een fietsgraag volkje. Dat merken we ook op onze tocht. Regelmatig komen we mensen op de fiets tegen die in hetzelfde boekje aan het turen dan wij doen. Inge heeft al verteld over de vier Eindhovense broers. Die zijn we tot nu toe twee keer tegengekomen. Ook een Belgisch setje kruist regelmatig ons pad. Twee dagen geleden kwamen we in contact met Rob uit Buurmalsen, Betuwe. Dat was in hotel Cactus in Sarrebourg. We hebben 's avonds samen gegeten en de gehele wereld doorgenomen. Rob werkte in het onderwijs, docent klassiek Engels, maar heeft de overstap gemaakt naar vastgoed. Hij koopt oude panden in voornamelijk Utrecht oost op en knapt die dan op om te verhuren aan studenten en starters. Hij is bijna 63. Doet dit werk delen van het jaar en de rest van de tijd fietst hij door heel Europa en zuid oost Azië . Vaak alleen, soms met partner en vrienden. Spannend allemaal.

Opvallend in de Elzas is dat het allemaal bijzonder Frans is maar bijna alle namen van mensen en dorpen zijn Duits. We fietsen door Molsheim, Rosheim, Mittelbergheim maar Frans is de voertaal. De meeste mensen spreken ook prima Duits.

Basel is in zicht. Morgen trekken we Zwitserland in.

Even een stukje conversatie van vanmorgen: "welke bergen zijn dat toch?" " nou, dat lijken mij de Alpen". "Oohhhh".