Dag 15

24 juli 2014 - Chur, Zwitserland

Vandaag zijn we door Liechtenstein gefietst. Wij vinden dat een bijzonder vreemd land.  Er is nooit iets aan de hand. Er is weinig te zien en als je niet oppast ben je er weer uit. Neem nu de hoofdstad Vaduz. Er is een museum en iets met postzegels. Er staat wat kunst in het kleine centrum en verder is er niets. Behalve dat boven de stad de burcht ligt van Vorst Hans Adam van Liechtenstein. Mooie burcht maar je moet wel een vreselijke berg op en dat hebben we niet gedaan. Het land heeft één bekend merk. Tenminste als je in de bouw werkt. Hilti, een hele goede boormachine. Liechtenstein heeft minder inwoners dan Nijkerk. 37.000 om precies te zijn. Je betaalt met Zwitserse Franken en op auto's staat een FL. Niet te verwarren met onze oude gulden. Maar, het gemiddeld inkomen van een Liechtensteiner is 115.000 euro. Gemiddeld! De hoogste belastingschijf is 18%. Geen wonder dat je nooit iets hoort over Liechtenstein. Dat is helemaal niet nodig. Laat die Liechtensteiners maar schuiven.

Vandaag in Chur, Zwitserland aangekomen. Het voorportaal voor onze tocht over de Alpen. Chur is een mooi, historisch stadje. Leuk om doorheen te wandelen. Morgen gaan we van 600 naar 1400 meter en zaterdag gaan we over de Splügenpas en die gaat naar ruim boven de 2000 meter. Nou hebben we in de Ardennen een paar aardige 'colletjes' beklommen, dit is toch wel van een ander kaliber. Okay, fiets op stand 'koffiemolen' en gaan met die banaan ;-).  En anders gooi ik gewoon m'n hengeltje uit naar Henk....

1. Ad en Yda:
    25 juli 2014
    Wat een leuk verslagje, en we kijken vol spanning uit naar de belevenissen tijdens de klim de komende dagen, succes!
    Ad en Yda
  2. Judith:
    25 juli 2014
    Mooie foto's hoor!! Leuk leuk!
    kusjes, veel plezier en succes!
  3. Janny:
    5 augustus 2014
    Hoi Inge en henk
    Na onze vakantie een blik in jullie reisverslagen. Prachtig en dapper! Ook wij waren in Chur, inderdaad prachtig oud stadje, en zijn via de Splügenpas naar Italie gegaan. Met dit grote verschil: wij waren met de auto!! Stoer van jullie om deze pas met de fiets te doen.