Dag 31

9 augustus 2014 - Assisi, Italië

De kans dat Hoevelaken partnerstad wordt van Assisi achten wij niet heel groot. Bij het binnenrijden van deze stad stond trots op de borden; partnerstad van San Francisco ( begrijpen wij), Betlehem (begrijpen wij) en Santiago de Compostela (begrijpen wij ook). Wat gaan we voor Hoevelaken bedenken?

het ritje van Perugia naar Assisi is maar heel kort. 32 km maar wel bijna 300 hoogtemeters. Vooral het binnenrijden van Assisi is stijl. We zijn vandaag voor het eerst de Tiber overgestoken. Deze rivier heet hier Tevere. Dat zal niet de laatste keer zijn. We gaan deze rivier zo'n beetje volgen tot in Rome.
Ik kan me herinner dat in mijn lagere schooltijd door de pastoor het verhaal van Franciscus van Assisi is verteld. Moest het wel even opzoeken. Franciscus heeft in zijn latere leven (rond 1200) de orde van de Franciscanen of Minderbroeders opgericht. Een orde die elk bezit verafschuwt. De orde krijgt veel aanhangers en dus invloed ook bij de paus. Die geeft officieel toestemming voor de orde. De huidige paus heeft de naam van Franciscus aangenomen vanwege zijn eenvoud. De vrouwelijke tak van deze orde zijn de Clarissen. Clara en Franciscus leefden in dezelfde tijd. Wij kennen St. Franciscus ook van dierendag 4 oktober. Daar is in Assisi weinig van terug te vinden. De basiliek van St. Franciscus is een enorm complex. Twee kerken boven elkaar met daaronder nog de tombe waar hij begraven ligt.
Assisi zelf is heel on-Italiaans netjes en schoon. Alles is keurig gerestaureerd en ziet er gelikt uit. Het gazon voor de basiliek is mooier dan in menig voetbalstadion. Heel Italiaans is wel weer dat er door alle straten en straatjes auto's rijden, tussen de toeristen, broeders en nonnetjes door. Het is niet druk in het stadje. Dat hadden wij anders verwacht. Valt weer mee.
We logeren in een nieuw hotelletje aan de rand van Assisi. Heel netjes en een prachtig uitzicht op de vallei van de Tiber. Onze gastheer spreekt weer uitstekend Italiaans, maar we komen er prima uit. We blijven hier twee nachten.
Vanavond is er voor de Basiliek van St. Clara een pianoconcert. Gaan we even heen.

1. Mari en Maria:
    10 augustus 2014
    Ha Henk en Inge,
    Wat goed om te lezen allemaal. Jullie zijn nog steeds aan het fietsen......knapperds! En, Rome komt steeds dichterbij! Mooi zo. Bewondering voor het fietsen, maar zeker ook voor het nauwgezet bijhouden van jullie weblog. Dat zou voor ons niet zijn weggelegd. Wel leuk om het zo een beetje te volgen allemaal. Succes en veel plezier met de laatste loodjes en tot in september een keertje. Groetjes van ons alle uit de Boekend