Dag 34

12 augustus 2014 - Amelia, Italië

Fascinerend om te zien hoe de toestand van de meeste wegen is. In Nederland gebeurt het ook wel eens dat er een nieuwe weg wordt aangelegd en binnen enkele maanden een nutsinstelling er nog een leiding doorheen moet leggen. In Italië is dat bijna standaard. Elke weg is meerdere keren opengelegd en weer dichtgemaakt met stukken asfalt. Op de naden gaat de weg stuk met grote gaten tot gevolgen. Verder wordt er zo weinig aan veel wegen gedaan dat ze als het ware verkruimelen.
Vandaag rijden we van Spoleto naar Aquasparta (mooie naam voor een plaats). Daar zit een klim in van 400 m hoogteverschil over een kilometer of 6. Direct na het begin van de klim staat een bord dat over 3 km de weg is afgesloten. Dat bord wordt nog 2x herhaald met de laatste keer een toevoeging 'strada interrotta'. Dat belooft weinig goed. Echter, de Italiaan trekt zich hier helemaal niets van aan. Alles en iedereen rijdt door. Wij dus ook. Na twee kilometer is de weg over een afstand van 50 m verdwenen. Een groot gat met een flink ingezakte zijkant. Er staan voor de vorm verkeerslichten. Iedereen wurmt zich door het gat en vervolgt zijn weg.

We zijn in Amelia beland. Een klein stadje op ongeveer 100 km ten noorden van Rome. Natuurlijk ligt het stadje op een steile heuvel. Het is een vreemd stadje. Binnen de oude muren is niets te doen. Veel gebouwen zijn vervallen en slecht onderhouden. Er zijn natuurlijk kerken en er is zelfs een dienst gaande met 7 oude bezoekers. We willen er snel uit maar het is een wirwar aan straatjes. Vóór de ingang van het oude stadje ligt een drukke weg waar zich alle activiteiten concentreren... Vreemd stadje.

1. Henk en Hermien:
    12 augustus 2014
    ha vakantiegangers!

Wat ontzettend leuk om van dag tot dag te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken. Succes met de laatste loodjes en tot binnenkort ziens!

Henk en Hermien