Dag 35

13 augustus 2014 - Caprarola, Italië

Vanmorgen kon ik maar moeilijk op gang komen. Komt denk ik door een korte nacht. Gisteravond werden wij verrast door feest in Amelia. Een soort dorpsdag, maar dan 's avonds. De plaatselijke dansclub gaf acte de présence. Het hele dorp was uitgelopen. Leuk om te zien.  De kleinste deelnemers waren natuurlijk het schattigst, de 'grootste' waren 'best goed'. Vreemd dat er nauwelijks geklapt werd, ook bij de kleinsten niet. Wij klappen daarom maar voor tien. Om 23 uur hielden wij het voor gezien. Het dorp niet, dat ging nog tot in de kleine uurtjes door. De muziek stond onze kant op. Vanmorgen om 6 uur kwam de vuilniswagen langs.... Korte nacht dus... Maar goed, op naar het ontbijt. Gesuikerde croissants met cake en taartjes.. Ik begin een beetje naar een bruin broodje kaas te verlangen :-). Onze tocht begon met een afdaling van 10 km. Niet gek en goed om op gang te komen. Het waait wel flink, onze vaart wordt een beetje getemperd. Zelfs de 'kin op stuur' houding van Henk helpt niet. Maar dat mag de pret niet drukken. Af en toe schrikken we van een achterop komende auto die meent te moeten toeteren. Ach, klein leed zullen we maar zeggen.

De dorpjes en stadjes waar we vandaag doorheen fietsen, zie er grauw en flets uit. Veel vergane glorie. Niet bijgehouden gebouwen waardoor het straatbeeld van een plaatsje er verlopen uitziet. We vermoeden veel armoede in deze streek gezien de huizen, auto,s e.d.. De bloemrijke balkonnetjes zijn vervangen door balkonnetjes met was. We lunchen in Vallerano in een barretje aan de straat. Ze hebben zelfs boterhammen. Lekker. We raken aan de praat met een Italiaan die in een poos in Londen heeft gewoond en prima Engels spreekt. Hij blijkt een B&B in het plaatsje te hebben genaamd Villa Victoria. Hij kletst maar door en vertaalt alles ondertussen ook nog voor de barmevrouw. Leuke kerel.
Het is vandaag ook nog flink op en af fietsen. Weer veel hoogtemeters. We doen dat steeds beter, bijna fluitend.
We logeren in Caprarola in een B&B. Ziet er weer mooi uit voor weinig. Het plaatsje heeft een kasteel, Palazzo Farnese. Dat is een groot kasteel waar weer heen wat aan gerestaureerd moet worden. De tuin er achter is veel leuker en mooier. Heel veel waterpartijen op verschillende niveaus. Zie de foto's

1. Victoria Haneveer:
    13 augustus 2014
    Sounds exhausting! You're nearly there though. Villa Victoria is a good name for a villa :)
  2. Ad en Yda:
    13 augustus 2014
    Nostalgisch stukje voor mij, de tuinen van Caprarola, groots en venieuwend, van midden 16e eeuw en gebouwd voor kardinaal Farnese. Wat een wereld ... Leuk dat jullie genoten van de tuin, een van de vele in de omgeving!
    Yda