Dag 36

14 augustus 2014 - Anguillara Sabazia, Italië

Waarom draagt een Italiaan het kampioenshirt van Ajax? In een klein plaatsje, Ronciglione, hebben we vanochtend weer kunnen genieten van een lekker bakkie cappuccino. De barman had dus zo'n shirt aan. Hij kon me niet uitleggen waarom hij het droeg, sprak ook geen woord Engels, wel dat hij voor Italië is. Dat begrijpen wij wel. Ook wilde hij op de foto met z'n shirtje :-).

We verbazen ons dagelijks over de enorme rommel langs de Italiaanse via's. Wìj kunnen er wat van maar Italianen gooien letterlijk alles van zich af als ze in een auto zitten. Sowieso worden Italianen andere mensen in een auto. Het is een soort van tweede huis voor ze. Als fietser ben je dan vaak maar lastig. Een groot deel geeft je de ruimte maar een net zo groot deel ook niet. Ze mòèten je inhalen, ook al komt er een auto tegemoet. Dat is niet echt fijn. Het scheert rakelings langs je heen en snijdt je af. Zij zullen zo hun bedenkingen hebben bij de buitenlanders die zo nodig op de fiets hun land moeten doorkruisen. Gelijk hebben ze.
We zijn aangeland bij het meer van Bracciano, 30 km ten noorden van Rome. We zitten in een sfeervol B&B in het plaatjes Anguilara Sabazia en blijven hier tot zaterdag. Het is hier redelijk rustig. Vreemd voor zo'n meer vol met campings en hotels. Waar is iedereen? Wij vinden het allang goed. Hebben heerlijk geluncht. Een verzameling van allerlei visjes op aanraden van de ober. Uitbuiken is daarna natuurlijk wel nodig en dat doen we op een bankje met een prima uitzicht over het meer.