Dag 38

16 augustus 2014 - Rome, Italië

Het doel is bereikt: Rome. Om 1 uur vanmiddag fietsten we het St. Pietersplein op. Een bijzonder moment. Een onderneming waar we lang naar uitgekeken hebben en waar we ons op voorbereid hebben, hebben we volbracht. Blij, voldaan en ook wel een beetje trots. We hebben ruim een half uur op het St. Pietersplein gestaan. Om even bij te komen en om de omgeving op ons in te laten werken. Indrukwekkend. Natuurlijk hebben we veel foto's genomen.

De laatste etappe was niet de meest interessante. Hoe dichter bij Rome hoe drukker het werd. De voorsteden zijn niet echt inspirerend. Het moment dat we de Via Aurelia oprijden is wel een heel mooi moment. Deze straat leidt rechtstreeks naar het Vaticaan. We volgen de muren van het Vaticaan en halverwege komen we al de enorme rij wachtenden voor het Vaticaans Museum tegen. wij zijn stiekum blij dat we al kaartjes gereserveerd hebben voor maandagochtend, kunnen we de rij in ieder geval overslaan. Nog één bocht naar rechts, de Via Porta Angelica op en de zuilen van de St. Pieter zijn te zien. Toeristen ontwijkend bereiken we het prachtige plein en de missie is voltooid.

Wij hebben enorm genoten van de reis. Deze manier van reizen heeft iets rustgevends. We hebben alle tijd om de omgeving goed in ons op te nemen. We bekijken wat we willen bekijken, we hebben de tijd. Het in de loop van de middag pas gaan zoeken naar onze volgende slaapplek is ons heel goed bevallen. Het geeft geen druk. We ontmoeten heel veel mensen, ook hele bekenden; Jet en Rob, Phons en Ien en Markus en Regina. Mensen zijn overal heel hartelijk en behulpzaam ook al is ons Frans en Italiaans zeer matig. Veel mensen zijn verbaasd als we vertellen wat we aan het doen zijn. Vanochtend nog in gesprek met onze Tsjechische huisgenoot. We zijn erg onder de indruk van streken zoals het Moeseldal, de Elzas, de Alpen, Toscane en Le Crete. Maar ook de Ardennen en de Apennijnen zijn prachtig. We hebben ook genoten van steden zoals Dambach, Rheinfelden, Chur, Varenna, Mantova, Florence, Perugia en Spoleto. We hebben in totaal bijna 2500 km gefietst. Dat lijkt veel maar is goed te doen. Ook de bergen zoals de Alpen en de Apennijnen zijn geen probleem. Veel zwaarder zijn streken zoals Toscane, Le Crete en delen van Umbrië. De hele dag op en af is gewoon zwaar. We hebben prima fietsweer gehad ook al regende het 3 hele dagen en 4 halve. Zelfs vandaag was het bewolkt en een graad of 25. Helemaal goed dus.

Wat we ook erg leuk vonden is dat ons blog best vaak bekeken werd. Dank voor de vele lieve, ondersteunende reacties. Het heeft ons heel goed gedaan.

We sluiten ons log af. Gaan nog 4 dagen genieten van Rome en vliegen donderdag met fietsen en al terug naar Amsterdam. Dan zit het avontuur er helemaal op.

1. Lous Tolboom-Timmer:
    16 augustus 2014
    Fantastisch gedaan Inge en Henk, wat een prestatie!
    Bedankt voor de dagelijkse up-date, jullie blog was
    leuk en soms zelf leerzaam!
  2. Anne Fleur:
    Leuk, tot donderdag!
  3. Ad en Yda:
    16 augustus 2014
    Proficiat jongens, wat een prestatie. Jammer dat de blogs nu voorbij zijn ....
    Ad: herinner je je nog de treinreis vanuit Rome (naar Elba), Inge, waarbij je 5 sec. de St.Pieter kon zien?
    Yda: sla vooral bij een bezoek aan het Vaticaans Museum de Stanze di Rafaello niet over!
    Geniet nog met volle teugen!
  4. Yvonne en Ary:
    Wat goed ! Jullie hebben het gehaald . 2500 kilometer gefietst ,
    Genoten van de natuur , cultuur en dat verfrissende buitje onderweg .En nu nagenieten in Rome.
    We hebben dagelijks met veel plezier jullie reisverhalen gelezen.
    We zullen het missen : )
    Groetjes, Ary en Yvonne
  5. Marianne:
    16 augustus 2014
    Wat super goed van jullie!!! Ik heb met heel veel plezier jullie blog gelezen en dus ook een beetje (van op afstand en zittend op de bank) deelgenomen aan jullie reis. Petje af voor jullie. Ga heerlijk genieten van Rome, een prachtige stad! (Ik heb daar Guy aan overgehouden :-))
  6. Jeannette:
    16 augustus 2014
    Gefeliciteerd!!! 2500 km, TOP!
  7. Schwalm Ruth und Christian:
    16 augustus 2014
    Herzliche Gratulation! Nun habt Ihr das Ziel Eurer grossen Reise erreicht. Und wir haben Euch so gut wie möglich mitverfolgt und etwas Holländisch geschnuppert. Vielen Dank noch für den Aufenthalt in unserem Haus.
  8. Marjan:
    16 augustus 2014
    Wat geweldig dat jullie het gehaald hebben. Ik heb jullie blog met veel plezier gelezen! Geniet nog van de dagen die jullie nog hebben. Xxxx
  9. Gea en Menco:
    Lieve Inge en Henk,
    Fantastisch. We hebben genoten van jullie mooie verhalen en op die manier de reis een beetje meebeleefd. Sportief natuurlijk een geweldige prestatie, maar vooral een mooi avontuur om samen een mooi deel van Europa en waarschijnlijk ook een deel van jezelf en elkaar te ontdekken. Wij waren af en toe wel een beetje jaloers. Geniet nog van de laatste dagenvan de vakantie en straks van de herinneringen.
    Hartelijke groet,
    Gea en Menco
  10. Tom:
    17 augustus 2014
    Geweldige ervaring lijkt me! Prachtige tocht en onder de indruk van jullie optimisme en doorzettingsvermogen. Veel plezier daar nog! De kerk in Rome met drie lagen heet overigens San Clemente. Groet, Tom (de Nederlandse jongen van camping Panoramica)
  11. Daan:
    18 augustus 2014
    Gefeliciteerd!
    Leuk hoor! Fijn dat alles goed gegaan is!