Dag 25

3 augustus 2014 - Fiesole, Italië

Hoe bezoek je Florence midden in de zomer? Vanuit Fiesole met bus 7. We staan bij de bushalte en proberen een kaartje te kopen. Dat kan niet, het ticketoffice is zondags gesloten. Dan naar de buschauffeur. Die gebaart heftig dat hij geen kaartjes meer heeft. Hoe moeten we dan mee? Dat weet hij ook niet. Consternatie alom. Opeens mengt een Florentijnse dame zich in de strijd. Ze gaat tekeer tegen de buschauffeur en gebaart naar Henk en mij dat we in kunnen stappen. De deuren sluiten en de bus rijdt weg. Twee andere toeristen blijven verbouwereerd achter. We kunnen de tickets bij het eindpunt kopen, verklaart de mevrouw. Ja, zeggen wij. Bij het eindpunt kopen we zekerheidshalve maar gelijk kaartjes voor de terugreis.

Florence is een heerlijke ontspannen stad. Er wordt flink geflaneerd en de koffie blijft heerlijk. Voor alle musea en kerken staan al heel vroeg lange rijen mensen. De wachttijd kan oplopen tot meer dan drie uur. Een suppoost van het mooiste museum, het Uffici, gaf aan dat we beter wat anders konden gaan doen dan in een lange rij gaan staan. De Ponte Vecchio bekeken en verder door de straatjes van de stad gedwaald. Uiteindelijk bij de Duomo terecht gekomen. De rij is lang maar het loopt lekker door. Binnen 10 minuten zijn we binnen. Inge is te bloot (blote armen en broek boven de knie) en moet een cape om. De cape verhult helemaal niets. Het gaat dus blijkbaar om het idee. Inge is gepikeerd. De dom is een ingetogen kathedraal. Weinig tierlantijnen. Als we eruit willen regent het enorm. We blijven dus nog even. De kerk is tenslotte ook een toevluchtsoord. Het wachten duurt lang, meer dan een uur. Wij zitten op een bankje. Veel mensen gaan op de grond zitten. Dat mag dan weer niet van onze lieve heer. Iedereen wordt verzocht te blijven staan. Het wordt droog en we vertrekken naar Galleria dell Accademia, het museum van de David van Michelangelo. De rij is lang, te lang, vinden wij. Kopje koffie en een ijsje verder is de rij nog te lang. Het is half zes en om half zeven sluit het museum. Toch maar even kijken hoe snel het gaat. Er komt vrijwel direct een mannetje langs. Voor 20 euro kunnen we direct het museum in en krijgen we nog een rondleiding ook. Normale prijs: 11 euro. Met het mannetje mee, lopen zo naar binnen en krijgen een prima rondleiding. Half zeven moeten we eruit. Het stort weer. Voor de deur staan de paraplu verkopers. Die doen goede zaken. Prima dagje Florence.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl