Dag 28

6 augustus 2014 - Asciano, Italië

Voorbij Siena begint Le Crete. Het zuidelijk deel van Toscane. We zijn de lieflijke Toscaanse heuvels gewend en komen dan in bijna surrealistisch landschap van bijna niets. De grote leegte met eindeloze lege korenvelden met hier en daar een meertje. Ongelooflijk prachtig. En ook zwaar want het gaat maar op en neer. Inge vindt het veel zwaarder dan de Splügenpas oprijden. Dat komt ook omdat de zomer hier nu echt begonnen is. De hele dag 30+. Dat willen we graag en dat krijgen we ook.
Vanochtend samen met Markus, Regina en de kinderen uitgebreid ontbeten buiten onder een losse veranda. Vers brood en fruit met koffie en thee. Een lekker feestje. Om zes uur 's ochtend nog even geprobeerd mooie plaatjes te schieten van de zonsopkomst. Net iets te laat op. Jammer. Rond 12 uur toch maar eens op pad gegaan na natuurlijk uitgebreid afscheid genomen te hebben. Het eerste doel van vandaag is Siena. Een stad met een heel mooi centraal plein. Het plein loopt sterk af naar één punt bij het Palazzo Publico. Twee keer per zomer worden er paardenrennen gehouden op dit plein. Dat schijnt een heel gedoe te zijn. De 17 wijken van Siena hebben allemaal een ruiter die dan tegen elkaar rijden.
We logeren in een klein plaatsje in La Crete; Asciano. De mevrouw van het hotel spreekt uitstekend Italiaans. Ze blijft de dingen herhalen tot wij het begrijpen. En het komt gewoon goed. We gaan zo aan de pizza.