Dag 30

8 augustus 2014 - Perugia, Italië

Een belangrijk gespreksonderwerp in Nederland is het weer. We hebben het er dagelijks over. In Italië is het weer normaal geen thema. Dit jaar wel. De Italiaanse zomer wilde maar niet komen. Bijna dagelijks regende het of waren er flinke onweersbuien. Dat deel van de Nederlandse bevolking die de afgelopen weken vakantie heeft gevierd in Noord Italië kan daar over meepraten. En ook de Italianen zelf begonnen te klagen. Het kost ze nl. veel geld. Gisteren ( 7 augustus) is dan eindelijk de Italiaanse zomer begonnen.
Vandaag een kort ritje naar Perugia vanaf het Lago di Trasimeno. 35 km. De kortste etappe tot nu toe. Het binnenrijden van Perugia was geen pretje. Wat een verkeer. En natuurlijk ligt het hotel op een flinke heuvel. Wel een hele mooie plek. We lopen zo via een roltrap de stad in en het is een verrassend mooie stad. Veel te zien, veel historie en niet te druk. We bezichtigen de Cattedrale di San Lorenzo en genieten van al het moois. Om 21.30 u is daar een orgelconcert. Er wordt al driftig gerepeteerd. Zojuist 'gechilld' op het plein met een cocktail en een icetea. Over een half uurtje naar het concert, we zijn benieuwd.

het concert was mooi. Een koor onder leiding van een Japanse dirigent zong vooral Gregoriaanse muziek van Leavitt en Fauré. Klonk heel goed in de kathedraal. De organist deed het ook prima op het enorme pijporgel. We hadden wel de indruk dat hij erg slecht zag. Extra knap dus.